De techniek van wielen is pure mechanica
Wielstijfheid is afhankelijk van tal van factoren waarbij de hoogte en de breedte van de velg wel het belangrijkste zijn. Daarna komt het aantal spaken en tal van andere zaken zoals hieronder beschreven.
1. De hoogte van de velg (hoe hoger hoe stijver)
2. De breedte van de velg (hoe breder hoe stijver)
3. De breedte van de naaf (van flens tot flens gemeten, hoe breder hoe stijver)
4. De hoogte van de flens van de naaf (hoe hoger hoe stijver)
5. De dikte van de spaken (hoe dikker hoe stijver)
6. Het aantal spaken (hoe meer hoe stijver)
7. De lengte van de spaken (hoe korter hoe stijver)
8. De dikte van de as (snelspanner / QR)
9. Materiaal van de velg
10. Voorvork stijfheid en balhoofd diameter
11. Geometrie van het frame
12. het in lijn staan van de drop-outs
Hier een zeer interessant artikel (in het Engels) van Greg Kopecky (USA) over wielstijfheid. Ik ben het niet met alles eens zoals beschreven maar het overgrote deel klopt absoluut. Het laat weer eens zien dat de grote fabrikanten wielen maken voor de massa en dat soms hele andere zaken en belangrijke rol spelen dan het bouwen van een goed wiel. Weinig spaken is hier een voorbeeld van. Het ziet er leuk uit en sexy verkoopt beter dan niet sexy. Alle vormen van stijfheid worden aangekaart: torsie stijfheid, laterale stijfheid en radiale stijfheid.
Op met name de radiale stijfheid wordt vanwege het meeste effect op dit onderdeel, het diepste ingegaan.