Het atelier
In het atelier (de werkplaats) worden de wielen gebouwd.
Dit is een proces van zeer veel stappen dat wiel voor wiel, spaak voor spaak secuur wordt uitgevoerd.
Het begint met het uitrekenen van de spaaklengte per kant afhankelijk van de gekozen soort spaken. De lengte is afhankelijk van de maat van de velg (ERD) en de maten van de naaf. Bij een straight pull naaf is dat weer een heel ander verhaal dan bij een traditionele J-bend naaf. De spaken worden door ons op de millimeter nauwkeurig afgeknipt en vervolgens wordt de draad erop gewalst met een van mooiste spaaksnijders van Morizumi die er op de hele wereld te koop zijn. Dan begint het proces van het vlechten. Afhankelijk van het soort wiel en het aantal spaken wordt radiaal, 1 x kruis, 2 x kruis of 3 x kruis gevlochten.
Dat is het einde van de eerste stap. Het wiel zit in elkaar. Stap 2 is het spaak voor spaak afstellen van de spaakspanning en het zowel radiaal als axiaal centreren van het wiel. Een uiterst zorgvuldige bezigheid waar ook de meeste tijd in gaat zitten. Alleen als het wiel 100% correct is afgesteld en 100% gecentreerd is zijn we tevreden.
Tussen het vlechten en de uiteindelijke oplevering van het wiel zitten nog minimaal 8 stappen die uiteindelijk een perfect gecentreerd wiel opleveren met een optimale spaakspanning (spaaktrekkracht) met maar zeer kleine verschillen per spaak en een zeer secure zowel radiale als axiale afstelling waardoor deze binnen onze norm van 0,2 mm valt.
Hiervoor zijn buiten vakmanschap en zeer veel ervaring verschillende centreerapparaten en spaakspanningsmeters aanwezig met analoge meters en het nodige speciaal gereedschap zodat het hele proces perfect kan worden uitgevoerd.
U kunt uiteraard altijd een kijkje komen nemen om dit precisiewerk met eigen ogen te aanschouwen.