Naven zijn er in diverse soorten. De kwaliteit van naven wordt bepaald door een aantal zaken. Dit bepaalt uiteraard ook uiteindelijk voor een groot deel de prijs. Belangrijk is de soort en de kwaliteit van de lagers en de afdichting van het huis zodat vuil en of water niet in de naaf kan komen.
Lagers
Er zijn diverse soorten lagers waaronder de meest gangbare: kogellagers (Shimano gebruikt deze), industrielagers en ceramische lagers. Alle lagers hebben voor- en nadelen. Keramische lagers hebben de laagste rolweerstand en zijn relatief licht in gewicht. Kogellagers zijn wat zwaarder maar kunnen bij goed onderhoud erg lang mee gaan. Industrielagers zijn in principe onderhoudsvrij. Zijn ze echter kapot dan heb je meestal speciaal gereedschap nodig om ze eruit te halen en er weer in te persen. Daarnaast gaat het ook om het aantal lagers in een naaf, de grote van de lagers en het materiaal waarvan ze gemaakt zijn (staal of RVS). De levensduur van lagers is technisch te berekenen op basis van de krachten die erop komen en het aantal omwentelingen van het lager. Helaas gebruiken niet alle navenbouwers de allerbeste lagers.
Het naafhuis
Het huis van de naaf kan van diverse metalen gemaakt zijn. Aluminium is het meest gangbaar en vrij licht.
Staal, titanium en carbon komen ook regelmatig voor. Sommige merken zijn in diverse kleuren te krijgen.
Bij aluminium is het vaak geanodiseerd (rood, blauw, geel, groen paars, lila, pink, etc) of poedercoated kleuren als wit, zwart en rood.
Een standaard naaf voor een moderne racefiets heeft voor een breedte van 100 mm en achter 130 mm (vroeger ook 120 mm of 126 mm). Een moderne MTB heeft voor ook 100 mm en achter 135 mm.
Sommige fietsen zoals fixies of fatbikes hebben vaker afwijkende maten zoals 120 mm, 150 mm etc.
De as
Assen zijn er in diverse maten voor diverse doeleinden en in diverse materialen. Met name voor MTB’s zijn er diverse assoorten. Hoe dikker de as hoe meer ze aankunnen maar ook hoe stijver je wielen zullen zijn. Zo zijn voor het voorwiel de QR (Quick Release) standaard 5 mm maar ook 9 mm QR mogelijk of een doorsteekas 15 mm of 20 mm. 5 en 9 mm passen in elke standaard voorvork niet zijnde een 15mm of 20mm as. Deze laatste 2 zijn assen die bij de vork geleverd worden en die ook in de vork vast gedraaid worden.
Aan de achterzijde heb je mogelijkheid voor een 5 mm QR, een 10 mm QR of een 142 x 12 as (Syntance). Voor deze laatste dient je frame aangepast te zijn. 5 en 10mm passen in alle standaard frames.
Bij sommige frames kun je met andere derailleur pads het frame aanpassen van standaard naar 142×12.
Ook zijn er nog fatbike frames die een breedte hebben van bijvoorbeeld 150 mm aan de achterzijde. Hier heb je uiteraard een 150mm brede achternaaf voor nodig.
Bij racefietsen hebben alle naven een 5mm Quick Release.
Afdichtingen
De afdichting van de naaf is erg belangrijk. Hoe slechter de afdichting hoe meer water en of vuil in de naaf kunnen binnendringen. Hoe beter de afdichtingen hoe langer de naaf zal meegaan.
Sommige naven hebben labyrint afdichtingen die ervoor zorgen dat vuil nagenoeg niet kan binnendringen. Ook deze afdichtingen bepalen de prijs van de naaf.
Tip: maak naven en andere draaiende delen nooit schoon met een hoge druk reiniger. De druk van het water kan ervoor zorgen dat zelfs de beste afdichtingen niet dicht genoeg zijn. Resultaat: op termijn zal er schade ontstaan aan uw kostbare naven.
Modellen
Het model van een naaf bepaalt voor een groot deel hoe stabiel een wiel wordt. Zo is de breedte van de naaf bepalend voor de stabiliteit van het wiel.
Daarnaast is de doorsnee van de flens ook belangrijk om een stevig wiel te bouwen. Hoe hoger de flens hoe korter de spaken die nodig zijn en hoe breder de spaken staan. Vaak zie je ook dat een achternaaf een kleine en een grote flens hebben. Dit is gedaan om de hoek die de spaken maken ten opzichte van het wiel zo gelijk mogelijk te maken. Ook dit komt de stabiliteit van het wiel ten goede.
De freehub body
Veel verschil zit er ook in de gebruikte body. Goedkopere naven gebruiken vaak met een body met bijvoorbeeld 3 pallen. Duurdere merken gebruiken 4-5-6 pallen. Hoe meer hoe beter omdat de krachten verdeeld worden over meerdere pallen en dus de kracht per pal kleiner is en dus de kans op breuk kleiner. Daarnaast is het veermechanisme belangrijk. Sommige freehub bodies gebruiken een spiraal veer om de pal de druk te geven om in de vertanding te blijven, anderen gebruiken veerplaatjes. Daarnaast gebruiken sommige merken ook nog een veerring om alles op zijn plaats te houden. Uitzondering op dit alles zijn DT Swiss en Chris King. Deze werken niet met dergelijke bodies maar met een ratchet systeem (zie voorbeelden). Wat tenslotte nog erg belangrijk is, is het aantal vertandingen in de ring waarin de body loopt of het aantal tandjes op de ratchet. Hoe meer tanden hoe kleiner de hoek tussen de verschillende tanden is en daardoor is het aanzet moment tussen stilstand en op gang komen het kleinst en heb je dus de minste vertraging. Een zeer direct aandrijflijn dus. Het moge duidelijk zijn dat er tussen de naven prijsverschillen zitten. Het geluid wat een naaf maakt is afhankelijk van al deze factoren.