Predictive Steering:
Sram introduceerde in 2015 de PS naaf die alleen in een speciale PS vork past.
Testen hebben uitgewezen dat de rijeigenschappen van deze vork enorm tegenvallen.
Het ziet er mooi uit maar het biedt weinig voordelen.
Boost naven
Door de opkomst van de + size banden (27,5+, 29+) is de behoefte ontstaan voor een wat bredere naaf waarbij de spaakhoek wat groter wordt waardoor deze wielen meer stijfheid hebben. Boost heeft een voornaaf met een afmeting van 110 x 15 mm. Ook hiervoor is een speciale vork nodig waar deze naaf in past.
Achterwielen
142 x 12: steekassen zijn nu een rage. De afstand hierop is 142 mm breed met een asdiameter van 12 mm. Ze werken in wezen hetzelfde als voorste steekassen, aan de achterkant van de fiets. Steekassen maken de fiets stijver, wat de laterale flex vermindert en resulteert in een betere tracking, vooral in bochten en bij snelheid.
135 x 12: Voordat naven met een breedte van 142 mm de norm werden, gebruikten sommige fabrikanten de 12 mm steekas met een breedte van 135 mm. Dit is niet erg gebruikelijk op nieuwe fietsen, omdat het is vervangen door 142.
135 x 10: De oude standaard voor achternaven was 135 mm breed met een holle as met een diameter van 10 mm en een snelspanner van 5 mm. Nogmaals, de as maakt deel uit van de naaf. Dit werkt alleen op frames met open dropouts. Veel verkochte fietsen gebruiken nog steeds frames met open uitvaleinden.
Om open dropout-fietsen stijver te maken, hebben sommige naaffabrikanten naven geïntroduceerd met een tussenruimte van 135 mm, maar met een verwijderbare as van 10 mm die de spies en de as in één eenheid combineert.
De DT Swiss RWS spies is daar een goed voorbeeld van.
Op dezelfde manier bieden sommige naaffabrikanten asconversiekits aan die de standaardas vervangen door een die bouten gebruikt in plaats van een snelspanner, zoals Easton Havoc-wielen of Chris King-bouten.
150 x 12, 157 x 12: De meeste downhill-fietsen gebruiken een grotere naafafstand voor een sterkere wielconstructie. Een breedte van 150 mm met een as van 12 mm komt het meest voor. Veel nieuwere DH-fietsen gebruiken een afstand van 157 mm met een as van 12 mm.
Bolt on: Bout op assen zijn te vinden op veel warenhuisfietsen, maar zijn niet erg gebruikelijk op mountainbikes.
Een bout op de as vervangt de holle as in een traditionele naaf door een langere, massieve as en gebruikt aan beide uiteinden moeren om deze in de uitvaleinden te klemmen. De afstand blijft 100 mm op de voornaven en 135 mm op de achternaven.
Boost Naven
Ook voor de + size banden achter is een boost naaf ontwikkelt die breder is dan de 135 of 142 mm achternaaf: 148 x 12 mm.
Ook hier een wat grotere flensafstand voor meer stijfheid in de wielen.