Skip to main content

1

Welke As mogelijkheden zijn er?

Zowel bij de MTB als ook bij de race fiets zijn er diverse as mogelijkheden. Met name de racefiets of gravelbike met schijfremmen hebben andere assen dan de traditionele racefiets met velgrem. Hieronder een goede beschrijving van de verschillende mogelijkheden met hier een daar een toevoeging.

Asnormen uitgelegd

Er zijn meer standaarden dan alleen degene die hier genoemd zijn, maar hier vind je de meest voorkomende. Ik heb ook de spacing van racefietsen niet meegenomen, omdat dat onnodige complexiteit toevoegt.

Op wielen kun je het astype dat je vork gebruikt niet veranderen zonder de poten te vervangen, of de vork helemaal te vervangen. Op achterwielen moet je ervoor zorgen dat je frame en wielen compatibel zijn. Veel naven kunnen met verschillende adapters worden omgebouwd tot verschillende soorten assen.

Hier de verschillende soorten DT Swiss assen. Doorgaande bout (Through Bolt TB) en doorgaande assen (Through Axels TA). Veel hubs kunnen van het ene type naar het andere worden gewijzigd.

Voorwielen

9mm QR

Een traditionele voornaaf maakt gebruik van een holle as met een diameter van 9 mm en een snelspanner met een diameter van 5 mm. Vorken die dit type hub accepteren, worden “open drop-out” genoemd. De as maakt deel uit van de naaf. De as wordt vanaf de onderkant in de vorkuitsparing geschoven en de snelspanner wordt gebruikt om deze op zijn plaats te klemmen. De afstand is 100 mm. Voor sommige naven is het mogelijk om de QR te vervangen door een 9 mm Trough Bolt (TB). Dit zorgt voor een veel stijvere verbinding tussen vork en wiel. Je hoeft alleen de eindkappen van de naaf te vervangen voor 9 mm eindkappen in plaats van de 5 mm QR eindkappen.

12 of 15mm Thru Axle

Een 12 of 15 mm steekasnaaf is bijna identiek aan een 20 mm naaf, behalve dat de as een diameter heeft van 15 mm of 12 mm en de breedte smaller is bij 100 mm.

20mm Thru Axle

In tegenstelling tot traditionele naven, maakt bij een 20 mm steekasnaaf de as met een diameter van 20 mm eigenlijk deel uit van de vork. De as gaat meestal door een vorkpoot, door de naaf en in de andere vorkpoot. Breedte op een 20 mm naaf is 110 mm.

6

Predictive Steering:

Sram introduceerde in 2015 de PS naaf die alleen in een speciale PS vork past.
Testen hebben uitgewezen dat de rijeigenschappen van deze vork enorm tegenvallen.
Het ziet er mooi uit maar het biedt weinig voordelen.

Boost naven

Door de opkomst van de + size banden (27,5+, 29+) is de behoefte ontstaan voor een wat bredere naaf waarbij de spaakhoek wat groter wordt waardoor deze wielen meer stijfheid hebben. Boost heeft een voornaaf met een afmeting van 110 x 15 mm. Ook hiervoor is een speciale vork nodig waar deze naaf in past.

7

Achterwielen

142 x 12: steekassen zijn nu een rage. De afstand hierop is 142 mm breed met een asdiameter van 12 mm. Ze werken in wezen hetzelfde als voorste steekassen, aan de achterkant van de fiets. Steekassen maken de fiets stijver, wat de laterale flex vermindert en resulteert in een betere tracking, vooral in bochten en bij snelheid.

8

9135 x 12: Voordat naven met een breedte van 142 mm de norm werden, gebruikten sommige fabrikanten de 12 mm steekas met een breedte van 135 mm. Dit is niet erg gebruikelijk op nieuwe fietsen, omdat het is vervangen door 142.

135 x 10: De oude standaard voor achternaven was 135 mm breed met een holle as met een diameter van 10 mm en een snelspanner van 5 mm. Nogmaals, de as maakt deel uit van de naaf. Dit werkt alleen op frames met open dropouts. Veel verkochte fietsen gebruiken nog steeds frames met open uitvaleinden.

10Om open dropout-fietsen stijver te maken, hebben sommige naaffabrikanten naven geïntroduceerd met een tussenruimte van 135 mm, maar met een verwijderbare as van 10 mm die de spies en de as in één eenheid combineert.
De DT Swiss RWS spies is daar een goed voorbeeld van.

Op dezelfde manier bieden sommige naaffabrikanten asconversiekits aan die de standaardas vervangen door een die bouten gebruikt in plaats van een snelspanner, zoals Easton Havoc-wielen of Chris King-bouten.

150 x 12, 157 x 12: De meeste downhill-fietsen gebruiken een grotere naafafstand voor een sterkere wielconstructie. Een breedte van 150 mm met een as van 12 mm komt het meest voor. Veel nieuwere DH-fietsen gebruiken een afstand van 157 mm met een as van 12 mm.

Bolt on: Bout op assen zijn te vinden op veel warenhuisfietsen, maar zijn niet erg gebruikelijk op mountainbikes.
Een bout op de as vervangt de holle as in een traditionele naaf door een langere, massieve as en gebruikt aan beide uiteinden moeren om deze in de uitvaleinden te klemmen. De afstand blijft 100 mm op de voornaven en 135 mm op de achternaven.

11

Boost Naven

Ook voor de + size banden achter is een boost naaf ontwikkelt die breder is dan de 135 of 142 mm achternaaf: 148 x 12 mm.
Ook hier een wat grotere flensafstand voor meer stijfheid in de wielen.

12

Close Menu

Snel contact

Handgespaakt

Schaesbergerweg 169
6415 AG Heerlen
T: +31 (0)6 10 85 90 87
M:

Ik heb een goed geoutilleerde werkplaats waarin ik wielen bouw. Bel voor een afspraak en kom gerust even binnen. Alleen op afspraak!